torsdag 6 juni 2013

Dagens växt: vinteriberis

 Vinteriberis, Iberis sempervirens, är en perenn som jag nämnt förut. Men nu utnämner jag den till dagens växt, eftersom jag blir alltmera imponerad av dess utmärkta egenskaper. 

Vinteriberisen är något så ovanligt som en vintergrön perenn växt (tekniskt sett en halvbuske liksom lavendel), och som ser fräsch ut direkt då den på våren tinar fram ur snön. Dessutom blommar den rikt i maj, blommorna är vita och mot slutet av blomningen skiftar de i lila -- som på bilden ovan.

Där växer den i ett stenparti intill en vattentrappa. Läget är torrt, väldränerat och soligt, vilket den tydligen trivs utmärkt med. 

Men vinteriberis kan även trivas i lätt halvskuggigt läge, så länge det bara är bra dränering.

Den vita blomfärgen passar ju till allt, exempelvis ihop med gulltörelns citrongula blommor.

Jag använder nu vinteriberis som marktäckande stomme i flera planteringar. Då krävs det hundratals plantor, som det skulle kosta många sköna tusenlappar att köpa färdiga. Turligt nog går det alldeles utmärkt att dra upp vinteriberis från frön -- dessa inhandlar jag från den tyska firman Jelitto

Vinteriberis ser alltid fräsch och attraktiv ut där den står, året om. De flesta andra perenner gör inte det, utan har prydnadsvärde bara en del av säsongen. En del kommer igång med tillväxten mycket sent på våren, tex. glansmiskantus; andra blir fula och skräpiga då de blommat över, eller vissnar då ner helt och hållet.

Sådana perenner kan visst ha odlingsvärde trots sina brister -- men då föredrar jag att använda dem mera sparsamt, som accenter på mindre ytor.
 
     Faun: Iduna ur albumet Eden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...