lördag 4 augusti 2012

Drömparken i mitten av juni


Drömparken i den lilla staden Enköping... senast jag var där, i mitten av juni, blommade purpurlöken Allium x hollandicum 'Purple Sensation' överallt i planteringarna. De höga perenner som täcker de flesta av ytorna blommar oftast senare, med vissa undantag.

Purpurlöken bildade överdådiga blommande stråk, riktiga floder av lila bollar. Höjden var beräknad exakt så att lökarnas blombollar stack upp ovanför de växande perennplantorna, samtidigt som man slapp se de trista vissnande lök-bladen.

Bland de rätt få perenner som blommade ihop med purpurlöken fanns tex. eldtörel (Euphorbia griffithii):

En vågad färgkombination, orange och purpurlila! Men den fungerar tycker jag. Eldtöreln användes dessutom sparsamt och dess milt grågröna blad har en sammanhållande effekt.

Ett par andra juniblommande perenner i Drömparken: Amsonia tabernaemontana, här kallad "amsonia", i kombination med en jättevallmo:

Det förekom även en annan amsonia, A. hubrichtii som kallas "arkansas-amsonia" i Drömparkens officiella växtförteckning (och helt enkelt fått heta "amsonia" i boken Perenner av Marie och Björn Hansson); mycket lik den förra men såg mindre och klenare ut. 
Händelsevis drog jag just upp några fröplantor av A. hubrichtii under våren, och de utvecklades verkligen långsamt och klent!  A. tabernaemontana kanske är ett bättre val.

På äldre bilder av Drömparken får jag intrycket att den närmast domineras av gräs, men nu märks inte gräsen särskilt mycket tycker jag. Vid mitt besök mitt i juni i år noterade jag egentligen bara en sort; glansälväxing (Sesleria nitida):

Den utgör en svalkande kontrast till purpurlökens heta lila blombollar.

Nu är det ju så att de flesta gräs har sin storhetstid sent på säsongen. De pampiga miskantusgräsen till exempel, de märks inte mycket i juni. Bäst blir de i augusti-september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...