söndag 23 september 2012

Höstrea på Plantagen



Nu slumpar trädgårdsbutikerna bort sommarens sortiment av växter. Häromdagen tittade jag in på Plantagens höstrea. Där fanns en enorm massa barrväxter att välja bland. 
Enligt skyltningen kostade plantorna på detta bord dels 199 kr/st, och dels fick man 50 % rabatt. Hur nu priset blev i slutändan fick jag inte riktigt klart för mig.



Det verkade som om man helt nyligen fått in en enorm leverans av thujaplantor — inte särskilt klokt såhär sent på säsongen tycker jag...

Så fanns det flera bord med barrväxtplantor som reades med "50 % av ordinarie pris". Men ordinarie pris fanns inte angivet i klartext på etiketterna. Man reade tex. några plantor av brödgran: 

Ja, brödgranen är ju inte vinterhärdig i Sverige annat än möjligen i de allra sydligaste delarna, alltså i zon I. Här i Uppsala är det zon III på gränsen till zon IV. Så den avstod jag från att köpa.

Av någon orsak är det tämligen vanligt att Plantagen saluför fleråriga växter som absolut inte är vinterhärdiga här i trakten där de säljs.



Nåväl, jag hittade till sist ett par barrväxtplantor som verkade värda att köpa. Dels var det den pigga lilla ormskinnstallen ovan, som har det komplicerade latinska namnet Pinus heldreichii var. leucodermis (alias "Pinus heldreichii" och alias "Pinus leucodermis").

Plantan i korgen är en dvärgform som kallas 'Malinki'. Den lär bli ungefär två eller möjligen tre meter hög, och hälften så bred, efter många års träget växande. 

Ormskinnstallen växer vilt i bergstrakter i Sydeuropa och sägs trivas på kalkhaltig mark; den är alltså inte någon surjordsväxt i motsats till vissa andra tall-arter.

Den andra barrväxt jag föll för var en cypress, Chamaecyparis obtusa 'Drath'. Denna art härstammar från Japan, och dess dvärgformer har varierande härdighet. (Exempelvis har jag misslyckats med en annan odlingsform av arten, Ch. obtusa 'Nana'.)

Men eftersom jag blev mycket förtjust i denna plantas vackra blågröna färg och charmigt rufsiga växtsätt tar jag chansen att den ska kunna trivas i Uppsalas klimatzon. 
Här har jag just planterat ut den — marktäckaren runtom är en taggpimpinell, Acaena buchananaii, som jag dragit upp från frön.

Enligt litteraturen ska odlingsformen 'Drath' av den japanska cypressen kunna bli ungefär lika stor som den ovannämnda ormskinnstall-dvärgen som fullvuxen, dvs. ett par-tre meter hög och hälften så bred. Om den får leva och ha hälsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...