lördag 6 augusti 2016

Sensommar



Liljor vill jag ha mycket av i min lilla trädgård. Detta är sorten 'Casablanca', en orientlilja. Planterade ett tiotal lökar tidigt på våren 2015, och de har etablerat sig mycket bra.



Orientliljor ska enligt boken stå "soligt, varmt och skyddat", vilket de gör i min trädgård. Jag har planterat dem i en solig rabatt, i söderläge.

Fördelen med dessa hybrider, framför liknande rena arter, är att de är mer lättodlade. Kungsliljan (Lilium regale)  brukar tex. enligt min erfarenhet lägga sig på marken om stjälken inte får stöd, och madonnaliljan (Lilium candidum) sägs vara allmänt svårodlad.














Ovan: skymning, nu riktigt lyser liljorna i dunklet.

Nästa steg blir att plantera krolliljor. De lökarna är mycket dyra men jag unnar mig ändå detta, då krolliljorna har en alldeles speciell charm i mina ögon.




Häromdagen, i Köpenhamn -- så råkade jag passera en intressant växtanläggning.



Detta är i stadsdelen Christianshavn mittemot turistfällan Nyhavn, som skymtar i bakgrunden ovan.
Mycket snyggt gjort med låga marktäckande växter på upphöjda vallar mitt i betongen.

Den numera framlidne trädgårdskonstnären Helge Lundström gjorde någon liknande anläggning på sin tid -- robusta planteringar i utskurna ytor mitt i en asfaltrefug. Dessa beskrivs i boken "Sten, vatten, växter", som jag har skrivit en liten recension av på min äldre hemsida Trädgårdsdrömmar.nu.

Boken är sedan länge utgången på förlaget, jag lyckades hitta den på antikvariat. Rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...