fredag 13 juli 2012

Dagens klängväxt: murgröna


På Gotland trivs murgrönan. Här kan den som synes växa över ett helt hus. Detta hus hyrde jag i några dagar en sommar för en del år sedan och aldrig har jag någonsin trivts så bra med atmosfären i ett rum, som i det rummet.


Husets tjocka päls av murgröna isolerar mot solhettan, så inomhus var det behagligt svalt dygnet runt mitt i högsommarvärmen. Dessutom fungerar murgrönan som sol-skärm ovanför fönstren så att solen inte skiner rakt in i rummet. 
Denna byggnad som kallas "Häxans hus" hör till Katthamra gård på östra Gotland, en gång i tiden användes den som smedja. Fönstren med sina vackert profilerade spröjsar bidrog också till min känsla av total frid, att allt var perfekt och inte kunde bli bättre, då jag satt i detta rum.

Det är bara trist att fönster med äkta spröjsar är så ovanliga numera. I nyproduktion förekommer de knappt, annat än i sällsynta undantagsfall som ekobyn Understenshöjden.

Nå, det var murgröna (Hedera helix) jag skulle tala om. Denna vintergröna klängväxt är härdig i Syd- och Mellansverige upp till zon IV, anses det. 
Enligt min personliga erfarenhet av murgröna så klarar den sig bra åtminstone i Uppsala, dvs. i zon III på gränsen till zon IV (även om den inte blir så frodig som på Gotland).
Ett par plantor jag satte för tio år sedan har etablerat sig utan problem — se nedan:

Murgröna klättrar helst på skrovliga ytor såsom trädstammar, eller murverk. Den häftar sig då fast i underlaget med särskilda utskott som är mycket effektiva.
I Visby förekommer murgröna lite överallt, exempelvis på husfasader:



Murgrönan växer till höger; klängväxten runt fönstret är rådhusvin, Parthenocissus tricuspidata, som växer på liknande sätt som murgröna (men inte är vintergrön).
På bilden ovan ser man hur murgrönans blad övergått till "vuxenstadiet". Då ändrar bladen form, är inte längre flikiga utan mera ovala, och det bildas inte längre häftutskott. I stället utvecklas det oansenliga blommor åtföljda av svarta frukter.

Murgröna kan även användas som marktäckande växt. Den trivs i skugga och fungerar bra där. Personligen har jag inte använt murgröna på det sättet, men har noterat att det nu tagits fram ett par olika kloner speciellt utvalda för ändamålet; tex. en sort som heter 'Huldra' och som ska vara härdig till zon IV.

Storbladig murgröna, Hedera hibernica, saluförs allmänt i trädgårdsbutikerna har jag sett. Men denna art är inte vinterhärdig annat än i sydligaste Sverige.


    Faun: UNDA ur albumet LICHT

     Unda attingit
     Te et abducit
     Te in profunda
     Sicut es unda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...